Monimutkaiset mopoautomarkkinat

Punaisella varoituskolmiolla merkitty pikkuauto huristelee kaupungin kaduilla. Teini-ikäisen tai vanhuksen käsissä kulkeva koppero on mopoauto, viralliselta nimeltään kevyt nelipyörä.

Luca Vapaavuori myy Casalini-mopoautoaan netissä. (kuva: Pipsa Havula)

Luca Vapaavuori myy Casalini-mopoautoaan netissä. (kuva: Pipsa Havula)

Vuodenvaihteessa koko maassa ajeli yhteensä 7 078 mopoautoa, joista Pirkanmaalla 1 399 kappaletta. Tampereella mopoautoja oli yhteensä 406, mikä oli Porin jälkeen eniten koko Suomessa.

Jääkiekkoa pelaavalle Luca Vapaavuorelle, 18, ja hänen vanhemmilleen mopoauto on tuonut suurta helpotusta perheen arkeen.

– Minulla on treenit viidesti viikossa; mopoauto on helpottanut sekä minun että vanhempieni elämää, sillä olen voinut itse ajella jäähallille, Vapaavuori kertoo.

Nyt Nettimotossa mautoaan kaupitteleva Vapaavuori on täyttänyt 18, ja vanha menopeli pitäisi saada myytyä.

– Myyn mopoautoa muutama tuhat euroa halvemmalla kuin millä sen vuosi sitten ostin. Hinta taitaa olla vielä liian korkea, kun kyselyitä ei ole juurikaan tullut, hän pohtii.

Mopoautojen jälkimarkkinoilla kytee erikoinen ilmiö: vakuutusyhtiöiden mukaan mopoautoja päätyy lunastukseen suhteessa huomattavasti enemmän kuin henkilöautoja. Vapaavuorikin on huomannut ilmiön.

– Lähes kaikki kaverini ovat kolaroineet mopoautonsa. Painorajoituksesta johtuen autot tehdään heikosta materiaalista, joka menee ruttuun pienestäkin kolauksesta, hän sanoo.

Tampereen Bike Worldin myyjä Antti Lehtonen on huolissaan mopoautojen runsaasta kolaroinnista.

– Mopoautoja menee Tampereella lunastukseen ainakin saman verran kuin niitä ostetaan Bike Worldista vuodessa, hän arvioi.

– Kolarointitapaukset syövät autojen jälkimarkkinoita. Mopoautoille ei ole vielä riittävästi asiansa osaavia korjaajia, joten autot päätyvät turhan helposti lunastukseen.

Mopoautojen myyntipiikit ajoittuvat pääasiassa koulujen loppuun keväällä ja niiden alkuun syksyllä. Nykyisin Suomessa rekisteröidään yli tuhat mopoautoa vuodessa.

Lehtosen mukaan mopoautojen markkinat ovat melko laajat ja jatkuvassa kasvussa.

– Mopoautomerkkejä on lähes toistakymmentä, ja jokaisella merkillä on kolmesta seitsemään eri mallia, Lehtonen kertoo.

Mopoauton hinta määräytyy erilaisten moottorivaihtoehtojen ja lisävarusteiden perusteella. Uusien mautojen hinnat vaihtelevat 10 000 ja 20 000 euron välillä; 10 000 euron mopoautossa ei ole mitään mukavuuksia, mutta se on yhtä turvallinen kuin kalliimpikin versionsa.

– Erilaisia lisävarusteita on paljon: on sähköikkunoita, cd-soitinta, led-valoja, peruutustutkaa ja lohkolämmitintä, Lehtonen luettelee.

– Pipsa Havula

Julkaistu Tamperelaisessa 13.3.2013

Advertisements

One comment on “Monimutkaiset mopoautomarkkinat

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s