Mopoautoilla hallitseva lunastusennätys

Joka kahdeskymmenes mopoauto kolaroidaan lunastuskuntoon.

Niin Pohjolan, Tapiolan kuin If-vakuutusyhtiönkin mukaan mopoautoja päätyy vuosittain lunastukseen huomattavan paljon suhteessa henkilöautoihin.

Vuoden 2012 viimeisenä päivänä Suomessa oli liikennekäytössä 2 560 190 henkilöautoa ja 7 078 mopoautoa. Samana vuonna Autovahinkokeskus Oy:n lunastukseen päätyi noin 14 000 henkilöautoa, eli 0,5 prosenttia kaikista liikennekäytössä olleista henkilöautoista. Näin ollen joka kahdessadas henkilöauto päätyi lunastukseen.

Vuonna 2012 Autovahinkokeskus lunasti mopoautoja noin 360 kappaletta, eli 5,1 prosenttia kaikista mopoautoista; ainakin joka kahdeskymmenes mopoauto kolaroidaan siis lunastuskuntoon.

mautoo

Lunastettavien mopoautojen määrä kasvaa myyntiä nopeammin. If:n autovahinkotarkastuksen päällikön Eero Heinon mukaan mopoautojen määrä koko maassa kasvoi vuodesta 2009 vuoteen 2010 noin 30 prosenttia. Samaan aikaan lunastukseen päätyneiden mopoautojen määrä kasvoi 42 prosenttia.

– Mopoautokannan kasvusta huolimatta niiden määrä on edelleen todella marginaalinen, Heino muistuttaa.

 

Autovahinkokeskus Oy:n teknisten palvelujen johtajan Santtu Niemisen mukaan lunastukseen päätyvien mopoautojen määrä on ollut hienoisessa laskussa aikaisempiin vuosiin verrattuna.

Verrattaessa vuotta 2011 vuoteen 2012 lunastukseen päätyneiden mopoautojen määrä on noussut 25 prosenttia, kun aikaisempina vuosina kasvu on ollut 40 prosentin luokkaa.

Nieminen arvioi lunastusmautojen määrän laskevan kehittyvien korjausmenetelmien ansiosta.

– Ehkä mopoautojen varaosia on ollut aiemmin huonosti saatavilla, mutta lunastusten yleistyttyä varaosiakin on tullut enemmän, ja mopoautojen korjaus on helpottunut, hän sanoo.

 

Tampereen Mopoauto Korjaamon omistaja Mika Talvivaara arvelee mopoautojen lunastuskynnyksen nousseen, vaikka varaosat ovatkin edelleen kalliita.

– Välillä tuntuu, että mopoautot koitetaan saada korjattua hinnalla millä hyvänsä, hän sanoo.

Tavallisimpiin korjauskohteisiin kuuluu mopoautojen runko-osat: puskurit, alatukivarret ja korit.

– Kolaroidun mopoauton korjauksen hinnat vaihtelevat tuhannen ja viiden tuhannen euron välillä, Talvivaara kertoo.

– Usein auton lunastaminen on taloudellisesti järkevämpää kuin sen korjaaminen.

 

Mopoautojen rekisteröinnit vuosittain
v. 2000: 102 rekisteröintiä
v. 2001: 225 rekisteröintiä
v. 2002: 189 rekisteröintiä
v. 2003: 399 rekisteröintiä
v. 2004: 449 rekisteröintiä
v. 2005: 711 rekisteröintiä
v. 2006: 1049 rekisteröintiä
v. 2007: 922 rekisteröintiä
v. 2008: 1072 rekisteröintiä
v. 2009: 985 rekisteröintiä
v. 2010: 1039 rekisteröintiä
v. 2011: 1299 rekisteröintiä
v. 2012: 1242 rekisteröintiä
Lähde: Trafi

– Pipsa Havula

Julkaistu Tamperelaisessa 13.3.2013

Uutistausta alkuperäiselle jutulle

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s