Nyt koira kouluttaakin lapsia

Marraskuussa perustettu Voimatassu Ky käyttää koiria oppituntien avustajina Kämmenniemen ala-asteella.

Luru-koira on matematiikan tunnilla valppaana, kun kolmannen luokan oppilaat Kasper, Aleksiina ja Iivari harjoittelevat kellonaikoja. Välillä oppilaat ottavat Lurun syliin ja antavat sille koirannaksuja.

Luru-koira on matematiikan tunnilla valppaana, kun kolmannen luokan oppilaat Kasper, Aleksiina ja Iivari harjoittelevat kellonaikoja. Välillä oppilaat ottavat Lurun syliin ja antavat sille koirannaksuja.

Kämmenniemen ala-asteella tapahtuu jotain kummallista: kääpiösnautseri Luru auttaa lapsia matematiikan tunnilla.

Valkoinen Luru-koira pyörittää noppaa ja etsii lapsille paperilappusia, joihin on merkitty kellonaikoja. Välillä se syö paperilapun, mutta se ei haittaa. Lurulle saa myös lukea ja sen voi ottaa syliin oppimisen lomassa.

 

Luokanopettaja Erja Kahilaniemi ja yhteisöpedagogi ja koirien koulutusohjaaja Eeva Kahilaniemi-Parkkola perustivat Voimatassu Ky:n viime marraskuussa. Voimatassu tarjoaa erilaisia eläinavusteisia palveluita ja pitää koiranomistajille koulutuspäiviä.

– Työmme on suunniteltua ja dokumentoitua; se on osa asiakasryhmän kasvatus- ja kuntoutusprosessia, joka tehdään ammatillisista lähtökohdista. Koira on yksi työmme toiminnallisista menetelmistä, Eeva tarkentaa.

Erjan ja Eevan koirat, Luru ja Lempi, piristävät lasten koulupäiviä ja kuuntelevat kirjastossa, kun niille luetaan.

– Toistaiseksi koulukoirat ovat käytössä vain meidän kolmannen luokan opetuksessa, Kahilaniemi kertoo.

Oppilaat pääsevät opiskelemaan koiran kanssa neljän hengen ryhmissä. Myös kieltäytyä saa, jos ei vaikkapa pidä koirista.

 

Opetustyön lisäksi työkoiria käytetään esimerkiksi vanhustyössä ja liikuntarajoitteisten kuntoutuksessa. Kahilaniemi-Parkkolan mukaan kaikki koirarodut eivät kuitenkaan sovellu työtehtäviin.

– Suojelu- ja paimenkoiria ei välttämättä suositella ainakaan koulukoiriksi, Eeva kertoo.

– Koiran on oltava sellainen, joka kestää häslinkiä, lapsia, ääntä, menoa ja meininkiä.

Luru-koira motivoi oppilaita tempuillaan.

Luru-koira motivoi oppilaita tempuillaan ja läsnäolollaan.

Työkoiran koulutuksessa on oleellista, että koira osaa peruskäskyt ja on luonteeltaan sosiaalinen. Parhaimmillaan koiran läsnäolo esimerkiksi motivoi oppilaita, auttaa lukuvaikeuksista kärsiviä ja nopeuttaa liikuntarajoitteisen kuntoutumista.

Koirien on myös tutkittu lisäävän hyvänolontunnetta, vähentävän verenpainetta ja lisäävän oksitosiinin tuotantoa.

 

Ainakin kolmannen luokan oppilaat Kasper, Aleksiina ja Iivari ovat tyytyväisiä koiran läsnäoloon. Välillä lapset ottavat koiran syliinsä, ja koiran etsiessä paperilappuja, kaikki katselevat sen touhua tarkkaavaisina.

– Aluksi koira saattaa tietenkin viedä huomion itseensä, kun siihen ei ole vielä totuttu. Myöhemmin se motivoi lapsia ja auttaa heitä keskittymään oleelliseen, Eeva Kahilaniemi-Parkkonen summaa.

– teksti ja kuvat: Pipsa Havula

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s